come with me

May 13, 2012

Tulisan Merah Buat Guru

Assalamualaikum wbt..

Di sini saya memaklumkan bahawa dua post saya yg sebelum ini telah di edit kerana telah melukai hati para guru bekas tempat saya menuntut ilmu. Segala yg ditulis adalah reflex atas apa yg kalian lakukan dan ucapkan. Setiap yg buruk, itulah keburukan saya.

When I see, then I write ; It's just an experiment, not an expression.

Setelah adakan debat ringkas dengan Bro Wan Mohd Azmir, aku dah nampak kat mana silap aku. See? Bila orang lakukan kesalahan, tunjukkan dengan jelas apa yang dia lakukan, bukan memperbesarkan. Thumbs up utk bro!

~Selamat Hari Guru~

(harap hari guru pun tak jatuh haram la kan.. hurhur)

Aku ada beberapa situasi untuk direnungkan dan dikomenkan. Check it out:

1.
Pernah dalam sebuah exam, seorang guru datang kat aku. Then ayat dia masih terpahat kukuh dalam hati, "Halusnya tulisan! Dahlah buruk! Macam ni ke nak berjaya? Jiwa kecik!"

Haruslah aku kecik hati kan? Ke tak patut langsung? Huh?

Tapi aku tak mencarut mcm orang lain. Mmg hati aku sakit. Tapi biarlah kan, dengan iman senipis epidermis, aku try pujuk yg tu kata2 yg aku kena guna utk jadikan motivasi.

p/s: Bagus kan aku? (oke, sape nak muntah, pegilah.. hehe) Tapi ada 1 peristiwa lepas dapat result yg buat aku ...

2.
60 hari sebelum final exam, ada sorang guru kecik hati dengan aku sbb aku tulis kat blog yg aku tak berapa paham apa yg dia ajar. Yepp, salah aku.

Hampir give up sbb aku rasa kata2 guru adalah gambaran awal (terutama bila guru tu terlalu ikhlas). Jadi aku rasa aku dah 'game over'..

Tapi mujurlah ada pihak yg mmbntu aku cari kemaafan dari guru tu.

3.
Ada sorang cikgu ni, melalui survey aku, terlalu ramai yg tak minat atas sbb2 tertentu.

Jadi kami cuba mencari kemaafan dari dia. Dan dia berikan satu kata2 yg buat semua terkedu, "Maaf boleh mintak, tapi hati..?"

Mujurlah dia ada falsafah hidup yg istimewa.

4.
Beberapa jam lepas aku publish satu post, seorang guru post kat wall dia menyatakan betapa kecewanya dia dengan apa yg aku tulis.

Siapa sangka apa yg aku sangka diluar jangkaan sebab kita hanya boleh menyangka. Huhu.. This is my 1st experience dikecam hebat kerana ketidakmatangan dalam apa yg aku tulis.

Harap dapat aku ubah.

~Tamat~

 
Bila aku tulis kat blog, apa yg aku expect adalah org nmpk sesuatu utk dia ubah kpd lebih baik bila dia baca blog ni.

Sebab dari kecik aku pegang bnde ni,

Orang Bodoh - Sudah terhantuk, tidak mengadah
Orang Biasa - Sudah terhantu, baru mengadah
Orang Hebat - Orang terhantuk, dia yang mengadah

Thats all. Tapi skrg sebaliknya yang berlaku. Tapi ia lebih mematangkan aku.. :) TQ

DO NOT SET THE FIRE IN THE HEARTs

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...