come with me

August 13, 2010

Pro & Kontra: Ego!!

Aku terase nk tulis lak sal ego ni, i'm trying to understandwhat's the true fact about ego!!

Aku yakin ramai lg yg tercari2 @ terfikir sal ni.

Contohnye ayat yg aku petik dari sebuah blog:



"Apa sebenarnya yang dinamakan EGO???Bila kita tak luahkan perasaan, itu dinamakan EGO???Bila kita pendam semua perasaan kita, itu dinamakan EGO???Bila kita control perasaan supaya tidak terlalu ketara, itu dinamakan EGO???Sebenarnya aku sendiri tak memahami definasi EGO...Bagi aku setiap manusia mempunyai definisi EGO yg berbeza...Aku merasakan itu hanya perasaan takut untuk dikecewakan tapi kebanyakan orangmengatakan ianya EGO...Aku control perasaan gembira kerana takut apa yang aku harapkan tak menjadi,itu dinamakan EGO???Aku control perasaan marah kerana tak nak ada yang terasa hati, itu dinamakan memendam perasaan???Bukan EGO ke???Sebenarnya apa definisi EGO???Aku perlu tahu apa yang dinamakan EGO...???"



Begitu pemuda ini bengang trhdp ego kan?



Ade jugak yg terus mendefinisikn ego ni sbg 1 sifat mazmumah yg Tuhan cipta semata2 nk uji hamba2nya.. aku xbantah kenyataan tu.. tp ituseolah2 kita menutup minda kita..



Banyak perkara dlm dunia ni perlu dilihat dr pelbagai sudut, tak boleh 'oneway thinking'!!



Cuba korg bayangkan, kalau korg buang sifat ego korg tu!!

Bila kaum musyrikin menghina Islam, korg akn ckp "bersabarlah,sesungguhnya ini ujian dr Allah, berserah dirilah kpd Allah, sesungguhnya Allahbersama org yg sabar"



Sumpah kalo ade org yg ckp camni kat depan aku, mmg pecah kepala!!

Kepala hotak die pasrah terus tanpa berusaha membela agama sndiri.. org camnila yg memusnahkn AGAMA, BANGSA & NEGARA!!



Aku setuju 80% dgn tulisan Mugi Sobagyo (http://andriewongso.com/awartikel-1172-Artikel_Anda-Keutamaan_Ego_Dan_Menjadi_Egois) tntang apa sebenarnya ego...

Mmg ego ni bersifat negative, tp setiap kelebihan ada kelemahan & setiap kelemahan ada kelebihan..

So, seperti yg dianjurkan oleh mana2 agama pun dlm dunia ni,'ambil yg jernih, buang yg keruh'



Teguran special tuk rakan2:

Tolongla jgn ikut sgt ego korg yg pentingkn diri tu.. cuba bygkn kalo ade org yg nak berubah utk xpentingkn diri, tp korg tunjukkn lak keegoan korg.. aku yakin ayat ni akn keluar, "ko ingat ko sorg ade ego?" kalo prkara nibrlaku, smpai bila2 pun xkan tercapai perpaduan secara rohaniah dlm diri kitaumat Islam, dan dgn mudah kita dan agama kita akn diperlekeh musyrikin diluarsana..



AKU MENYERU KEPADA DIRI AKU SENDIRI DAN SEMUA UMAT ISLAMYANG MEMBACA APA YG AKU TULIS NI, AYUHLAH SAMA-SAMA KITA BERUBAH. KERANAKEKUATAN INDIVIDU TIDAKKAN MAMPU MENGUBAH SESUATU YANG CUKUP BESAR SEPERTIINI...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...