come with me

December 30, 2011

Saya Sayang Mak Bapak Saya

Asalamulaikum wbt and have a great day!
Layan lagu ni jap eh
:)

Feel tak? Kalau tak.. tak tau la na ckp apa.
(aku mmg sensitif bab yg berkaitan dengan parents ni T_T)

So, here we are. Aku nak sentuh sikit pasal mak bapak nih. Mak aku pesan jangan komen bnyk sangat sebab aku belum jadi bapak orang lagi. So, sikit je, sikit je tau :D

Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi & Bapak borek anak rintik!
Aku guna dua2 peribahasa ni masa buat karangan BM spm. Hal ini bermakna setiap yang dilakukan oleh anak2 dipalitkan kemuka mak bapak, kan? 

Mak bapak sekarang ni semakin bodoh aku rasa sebab ramai anak jadi setan <-- ni hipotesis je tau. Aku nak buat statement: bahawa 6 daripada 10 mak bapak adalah spt kisah di bawah, check it out...

Kat sebuah sekolah ni (bapak aku pegang sekolah tu), ada sorang ustaz tegur sorang budak form4 sebab datang sekolah naik motor ada awek naik sekali ngan dia. Pheww, syok gler ork ade awek peluk dari blkg! Haha, (sorry tersasul) back to the story. Budak ni ape lagi, teros mental tahap cipan bila kena tegur. Cam sial je, dia ajak ustaz ni fight! Woha! Aku rasa pengaruh Crow Zero ni <--buat pengetahuan korang, dalam Crow Zero dyorang tak bgaduh & belasah cikgu diorang :D

Ustaz dia dah matang aku rasa sebab dia bawak bersabar je. Then report kat pengetua. Then pengetua report kat bapak aku. Bapak aku pun pegi jumpa mak bapak dia and cite kes tu. Apa bapak dia cakap? "Huh, diorang (cikgu2) tu yg bongak! Budak2 zaman sekarang mane boleh maen tegur sesuka hati! bla bla bla..." <--dalam loghat Kampau. Bapak aku pun terpana la kejap, jadi buntu la kan. Nak wat pe lagi kalau dah bapak dia sendiri prtahan anak yg gampang camtu.

p/s: budak tu just kena gantung sekolah je.

Ok, satu cite cukup la, yang lain tgok mak bapak korang sendiri. Try lah langgar peraturan sekolah sekali, tak pun pegi rumah jiran pecahkan tingkap. Woha! Percayalah, kalo bapak korang marah semula kat orang yang mengadu pasal salah korang, maksudnye bapak korang tu bodo lagi bengong <--sori, mmg panas giler.

Aku dah try doe. Masa form3 aku pecah masuk library tgok Street Figther je kud. Pastu kantoi. Pihak sekolah hantar surat kat bapak aku. (Tapi aku tak puas hati sebab ayat dalam surat tu macam aku tgok cite lucah je, cis!) Let bygone be bygone. Bapak aku tak dtg lawat aku sebulan. Then masa balik umah, aku terbukak satu file dalam laptop dia, dalam tu ada satu surat. Tajuk surat tu, 'Permohonan Maaf'. Sebak siot aku baca surat tu. Rupa2nye lepas dapat surat dari sekolah, bapak aku reply. Dia mohon maaf bagi pihak aku dan salahkan diri dia sebab tak didik aku elok2. :'( I'm so sorry dad!

gambar hiasan
Motif: Aku nak korang judge mak bapak korang sendiri. Diorang pun manusia, bnyk kekurangan, silap salah, so tugas korang lah nak bawak diorang ke jalan yang lurus semula. Korang sayang parents korang kan? Aku pun.

Ya Allah, ampunilah segala dosa kami (semua), dan (dosa) kedua ibubapa-ibubapa kami, dan rahmatilah kedua-dua mereka sepertimana mereka mendidik kami pada waktu kecil.

Next Post:
Mak Abah, maafkan adik! :'(

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...