come with me

May 1, 2011

The Last Note [197days to go]

Today, 10.00am, 2nd May 2011, 197 days to go for SPM..
aku rasa ini lah yg terakhir untuk hari ini, bulan ini, tahun ini, mungkin juga hidup ini..
biasanye wasiat terakhir panjang cket, so bace la kalo minat okay!

It's All About Me!

aku gelar diri aku ibnusyaaban,
aku xde hobi, xde favourite food/drink, xde awek, n bnyk lagi yg aku xde, tp aku ade Tuhan!

dalam hidup aku, aku xtahu aku nak ape, aku xtahu apa yg ada pada aku. so that, aku buat observation dalam setiap saat kehidupan. aku lihat bagaimana lifestyle parents aku, akak2, guru2, member2, orang sekeliling then aku tengok jauh sikit, usha politik, kepimpinan kerajaan, isu2 dunia, pemimpin2 n mcm2 lagi.. then make a theory to live this life.

then dalam hidup ni aku xtetap pendirian, aim aku berubah setiap masa, sifat dan sikap berbeza ikut orang sekeliling, surrounding and environment.. ada org tafsir itu sbg hypocrite! yes, that is me.
tp aku bukan munafik!
so ikut korang la na cakap ko ni sombong lah, ko ni noob lah, ko ni bangang la, ko ni pana la!
ada aku kesah?

Tuhan kurniakn otak aku penuh dgn teori, then Tuhan kurniakan aku sorang member yg sebijik otak teori cam aku. aku sllu share result observation aku ngan dy. tp kebiasaannya aku terpaksa buang teori aku sendiri sbb hujah yg dy bagi datang dari Tuhan (Quran). satu hari aku mental ngan demonstrasi2 yg seluruh negara buat atas nama 'mengutuk Israel dan menyelamatkan Palestin'. bg aku suara dyorg ni sekadar pencemaran bunyi sbb pemimpin tertinggi PBB takde 1/1000 saat pun utk lyn dyorg. then post tu mendapat sambutan hangat, ada yg sokong, ada yg bantah, ada yg 50-50.
aku suka situasi camtu!
selain dapat dgr pandangan org, aku dapat hayati keindahan perbezaan pendapat dalam Islam! walaupun xspndpt tp kita xtolak bahkan hormat pendapat org lain (just utk hujah naqli yg xmelibatkan hukum syariah) pemikiran aku lebih luas sbb org yg komen dtg dr background yg berbeza, itu yang aku nak! various opinion.

I'm Not A S#O#B#

pernah x korang tengok aku kawad? maen bola? debat? pidato? or ape2 aktiviti kokurikulum? pernah?
mungkin pernah, tp tu 3tahun yang lalu. sejak form3 aku mcm hilang keinginan utk buat semua tu, mcm ada arahan dr dalam yg arahkan aku utk asingkan diri, jd pasif. last time aku main bola xleh nak focus langsung sbb setiap langkah, otak aku xberhnti memikir (entah apa yg aku pikir!) sampai la aku jd tension ngan diri sendiri then kene migrain.
Oh Allah!

tapi sejak aku masok kelas Al-Khawarizmi, jumpe member2 yg happy-go-lucky (walaupun kekadang @#$, kan zubir?) i've decided that i need to change! aku cuba jd sbhgn dr dyorg, buang segala info xberguna dlm otak, slow the rpm, then i did it! aku xingat bile kali terakhir kene migrain, thnx kat korang.
(tp aku still xdpt praktik apa yg ada dlm otak aku, somebody help me please! bukan pintaku utk pasif sebegini)

The Theory

this is the reason why aku hypocrite. korang penah dengar x pasal Law Of Attraction? (yg penah dgr, bgos!)
kalo korang penah msg/ym/chat ngan aku, mesti ada ayat, "saya kan baik!".. bukan saje2 aku type camtu, aku juz doakan diri sendiri. aku belagak baik bukan sebab nak tutup segala keburukan aku (tp ade ke org nak cite semua keburukan dy?) aku just nak jadi baik. aku harap semua org pandang aku, dlm hati cakap, "baiknye budak ni" itu adalah doa! korang pun mesti nak yg terbaik dlm hidup korg kan?

tp aku rasa mmg aku dah semakin baik, kekadang aku rasa mcm Tuhan hantar org kat sekeliling aku untuk ingatkan aku yg Dia sedang Melihat! contohnya, satu hari aku ada big plan, tp tetibe time aku lunch kat kantin ada sorang KP tanye, "weh, dosa apa yg paling besar ko pernah buat?" buzzzzzz.. naik bulu roma aku, seram sejuk, astaghfirullah!!

aku nak ingatkan korang, semua perkara dalam dunia ni adalah DADAH! setiap perkara yg korg buat ada pro&kontra. yg mmpengaruhi result adalah niat dan method.
aku ambik contoh: talhah dapat A dalam English, 72% adalah kesan dari main game! so he keep playing. tp result dy jd macam ombak monsoon timur laut, terumbang-ambing. so dy balance kan apa yg dia buat, sbb game tetap di hati, then buat masa ni dy dah stabil..

(ATTENTION: SEMUA PERKARA AKU NISBAHKAN SEBAGAI DADAH KECUALI IBADAH YANG DIFARDUKAN OLEH ALLAH DAN AMALAN-AMALAN SUNNAH S.A.W.)

p/s: tahun ni kene ambik SPM lak, tahun lepas SMA, 2tahun lepas PMR. tp aku pelik ngan diri sendiri, usaha yg aku buat utk PMR n SMA lg hebat drpd untuk SPM. what the hell is going on? i realy hope that sesape yg nmpak aku lepak2, buang masa, ckp kat aku, "ko drop SPM ke?" kompem 3hari3malam aku xtido memikirkan kata2 tu.
to all SPM candidates 2011, zaman kite dah berubah, tahun ni bukan tahun lepas, dan tahun depan bukan tahun ni, lets fight for our tomorrow, gulingkan pemimpin2 korup! jdkan politik itu dalam Islam, bukan Islam dalam politik!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...