come with me

March 18, 2011

You Really Need Them ....

this is my last note for this month. benda ni aku tujukan buat semua student, xkesah la korang kat universiti, high school, secondary school, sekolah rendah, sekolah teknik, vokasional, agama, cluster, sbt, sbp or wut eva!
tp lebih dikhususkan kepada student SMAI > Form5 > 5Al-Khawarizmi > myself

hari guru lambat lg kan? (ada aku kesah!)
so kat sini aku nak bunyi sikit tentang student (kita) &; guru!

17Januari2007 - masa ni aku ada satu pendapat yg agak bangang.
masa tu ada satu ceramah, dalam ceramah tu ada la sebut pasal Imam2 besar dulu menuntut ilmu dengan guru2 dyorg. bagaimana mereka begitu menghormati guru2 dyorang, lunjurkan kaki ke rumah guru xpernah, tinggikan suara xpernah, bercakap semasa majlis xpernah, jeling guru xpernah, apatah lagi mengumpat, mengutuk, menganjing guru!

my theory: boleh la dyorg buat camtu, cube tengok sejarah;
ada ke mak bapak dyorg yang hantar dyorg belajar? ha? xde kan?
ada ke guru2 tu bukak kelas pengajian, kene bayar yuran? ha?
ada ke guru tu berjalan jauh2 untuk ajar dyorg? ha? ada ke?
Imam Syafi'e (rahimahullah) contohnya, beliau tinggalkan rumah untuk berguru dengan Imam Malik' berapa jauh beliau merantau? tahu? ilmu tu dia yang cari, bukan mengharap cikgu masuk kelas, ajar bab ni, then next week, bab lain! bukan!

(entah berapa lame aku jadikan teori bangang ni sbg hujah untuk aku xhormati guru) T_T

huh~ sedih bila teringat kebodohan dulu. let bygone be bygone!

17Januari2010 - lebih kurang tarikh ni aku masok sekolah baru, aku ingat lg, kelas mula2 yg aku join kelas tcer marz.
as usual, budak baru kene introduce diri sndiri then class jalan cam biasa. tp aku pelik giler, aku tengok boyz, most of them tido, landing power punye! tgok gurlz pulak, potpet2 mcm murai! padahal ckgu tu tengah mengajar.
the latest: masa tu dah masok period ckgu tu, so ckgu yg sblm tu suruh la semua student turun ke library, then Talhah pandang aku, "ko dgr x apa yg aku dgr?" "ko dgr ape?" "ada org ckp, 'cikgu xbagos!'" ... cikgu tak bagus?
hati aku membenarkan perkataan tu, tp ttbe akal aku kutuk diri sendiri, "damn it! ko bgos sgt ke?" 
tersentak aku.

8Mac2011 - please imagine...
masa ni kitorg tengah jawab exam, the time is running out. then tetibe cikgu yang jaga masa tu datang kat aku. she said, "eh, knp tulisan awak buruk sangat? halusnya tulisan! mcm ni ke org nak berjaya? tulisan kecik melambangkan jiwa yang kecik! bla bla bla..." boleh korg bayangkan, masa dah nak abes, tp xsiap lg, dtg pulak org hentam korang! pergh..
yg ni aku xckp dlm hati, aku lafazkan (tp slow je la) 
"shut up u f*****g b***h!!" 
huh~
kalo mcm ni lah guru, jangan harap aku nak respect!

tp..tp..tp..
aku bagus sangat ke? korang bagus sangat ke? ha? ha? ha?
cikgu pun manusia gak kan? kalo korang buat salah, mesti korang ckp, "kita manusia, xlepas dari mlakukn kesilapan." tp bila cikgu2 tu melakukan 'kesilapan' camtu, kita tak boleh terima yang diorg pun manusia? unfair!
so, aku buat keputusan untuk terima segala kemungkinan:
1. mungkin itu cara dia mendidik
2. mungkin dulu dia pun diajar dgn cara mcm tu
3. mungkin dia ada masalah family, kesihatan dll.
4. mungkin ......

so aku dapat conclude a new theory:
hormatilah guru korang tu dgn sesungguh-sungguhnya!
tp bila korang betul2 dapati dia mmg betul2 bangang, cari jalan utk nasihat dia dgn cara yg penuh berhikmah!
kalo korang xberani, tu masalah korang.

(pastikan setiap tindakan anda berhikmah dan bijaksana serta bersungguh-sungguh)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...