come with me

March 16, 2011

All.. Grow UP To DIE!!

hey everybody!
dah lame xtak banyak bunyi kan..? hehe..

lemme tell a story.. about 'we' !!
oneday aku lepak kat area ecm-mega, ttbe ada 1 port pasang lagu yg lirik dia mcm ni,
"welcome.. to the soldier side,
there is nothing here but me,
people.. all grow up to die,
there is no one here but me.."
then aku tengok org kat sekeliling, huh~ betul apa yg aku tgah dengar, we are growing up to DIE!

***we can't***
penah sekali dalam kelas BM kitorg discuss utk cari point ttg "Industri Kreatif" @ "Seni".
then tetiba cikgu tu ckp mcm ni, "cuba kita lihat masyarakat lain, Cina contohnya, mak bapak diorg hantar diorg pergi belajar main piano, masuk kelas lukisan n mcm2 lagi. cuba kita cakap kat mak bapak kita, "mak, sy nak belajar melukis boleh x?" mampos korg kene bebel kan.. "apa nak jadi dgn kamu ni, kamu nak mkn apa bila besar nnt? nak bg anak bini makan pasir? bla bla bla.."
sblm dia berhenti ckp, dy mengeluh n said, "kita tak boleh ubah kan?"
~end~
 first conclusion: we're, growing up to die!

***final destination***
see? kita boleh lihat sendiri betapa kecil pemikiran (majoriti) bangsa kita.. yg kita lihat, just: kejayaan dalam exam, ke universiti mana kita akn further study, setinggi mana ilmu kita untuk berhujah, pekerjaan kita, gaji yg kita dpt, sebesar mana kediaman kita, secanggih mana phone kita, dsb.
itu adalah kejayaan bagi kita? that's our final destination?
As-saif Habib td post hadis ni,
NABI BERSBDA: brg siape mti pde hal die tdk prnah brjhad atau tdk pon brniat hndak brjhad mka mtilah die sprti jhiliah..... drwyatkn oleh bukhori dan mslim
~end~
second conclusion: we're, growing up to die!

***bila bagaimana...***
12th March
kemarin gempa bumi kat China, then kat Jepun pulak.. Alhamdulillah hari ni xde, tp gempa susulan masih ada.. then, who next?
hey Malaysian? korg rasa akan selamat ke? huh~ (no point here)

ptg td aku lepak dalam mega (first floor shj), xkuar sbb hujan xmenentu..
xde niat pun nak cuci mata, tp..
(aku ulang persoalan dulu)
aku lihat bagaimana org sgt hebat sbb hanya pakai short-pants/short-skirt dlm condition yg sejuk mcm tu..
aku lihat bagaimana amoi sexy (dgn skirt paras lutut) standing for hours kat main entry berjaya megamall sbb promote bnde ape entah, tp biar lah, dah tu keje dia, then bila masuk dlm lagi, aku lihat bagaimana gadis Melayu lg power, skirt dia sama paras ngan baju.. pergh (jangan bayangkan!)
aku lihat bagaimana non-muslim berdua-duaan (chinese dsb.) biar je la an, then jalan2 lg jumpa pulak minah pakai tudung ngan pakwe dia, wow! lg best, yg ni maen pegang2 tangan, cubit-cubitan dsb.. siot!
Melayu boleh, kan? huh~
third conclusion: we're, growing up to die!

***itu yg kita cari?***
kekadang aku terfikir, knp aku lahir dalam Islam? cuba tengok mualaf2 kat seluruh dunia, dyorg punya atitude, akhlak, side of view, way of thinking, spirit of religion, iman, and everything better than kita yg mmg lahir dalam Islam..
tp bila renung buat kali kedua, aku bersyukur sbb dpt hidayah ad-din awal2 lg..

aku sambung story kat mega td,
dengar cite kedai buku popular ada discount, so aku spent 2jam kat sana utk usha buku2 yg best, tp most of the time bukan cari buku, tp juz buat observation..
kalo pompuan pegi kedai buku mesti cari novel kan? (aku tau xsume) yup, tu la scenery yg aku nampak, semua sibuk pilih novel, mentang2 discount giler2..
masa lalu kat bahagian yg ada kitab2 agama, banyak btol ensiklopedia tebal2 sampai senak anak mata aku menengoknye..
tp tetibe jd segar tengok awek cun tengah baca buku, kalo xsilap aku mungkin cina tp kompem bukan Islam sbb gelang dia ada salib.. xkesah la tu kan..
tp aku terkejut+malu+takjub+takut=subhanAllah!
dia tengah baca Ensiklopedia Sifat Solat Nabi !!! what the ..... ?
saat remaja melayu Islam cari novel cinta, layan perasaan yg entah apa2, berdating, borak2 kosong, lepak2, ada yg tgah mencari sesuatu dalam agama kita! itu yang mereka cari?
tp apa yg kita cari? nikmat dunia? itu yg kita cari?
fourth conclusion: we're, growing up to die!

p/s: xtau nak cakap apa lg kan? bukannya xde org bg nasihat, xde org tegur, tp.. entahlah~
  1. so kalo bila2 korg jalan2 kat mega, terjumpa mamat poyo pakai sweater kuning cap adidas, telinga kanan ada earphone, tegur la dia, kesian dia duk pikir sorang2, dia nak tegur pun takut sebab sorang2, dah lah iman dia lemah giler, silap hari bulan, kalo xde org support, mungkin dia hanyut sekali~
  2. sesape yg setakat ni conclusion hidup mcm tu, ubah lah.. (pesanan utk firdaus kama)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...